Bingo - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Jordy Verheijen - WaarBenJij.nu Bingo - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Jordy Verheijen - WaarBenJij.nu

Bingo

Door: Jordy Verheijen

Blijf op de hoogte en volg Jordy

10 Maart 2016 | Nicaragua, Managua

Laat ik deze blog met een anekdote beginnen. Een anekdote die ook meteen de (rare) titel van deze blog verklaard: “Vorige week woensdag zijn Winny en ik uiteten geweest bij de plaatselijke Pizza Hut. Tot mijn verbazing één van de modernste restaurants die ik tot dusver in Nicaragua gezien heb. Net nadat we ons eten hadden besteld, werd er een bingokaart bij ons op het tafeltje gelegd. De serveerster vertelde ons dat er elke woensdagavond Bingo wordt gespeeld in de Pizza Hut met ‘GRATIS ETEN EN DRINKEN’ voor de winnaar. De mensen die mij kennen weten dat ik nóóit geluk heb met zulke spellen, maar 2016 blijkt tot dusver een gelukkig jaar voor mij. In januari won ik kaartjes voor de ‘Vrienden van Amstel Live’ en dit keer wonnen wij de Bingo. Echt waar. Wij, de enige twee buitenlanders in het ontzettend drukke restaurant, wonnen de Bingo. Gratis eten en drinken voor Winny en Jordy!” (Mijn tamelijk enthousiaste reactie op deze overwinning staat op video. Wanneer ik weer terug ben in Nederland kan deze, indien gewenst, aanschouwt worden)

In mijn vorige blog heb ik beloofd om in deze blog aandacht te besteden aan mijn werkzaamheden op het Colegio Maaswaal. Ik ben namelijk niet alleen in Nicaragua om Bingoavondjes winnend af te sluiten, maar ook om les te geven op deze basisschool. Dit lesgeven doe ik dan ook al drie weken en al blijft het wennen, het gaat steeds beter. Ik treed namelijk best wel ver buiten mijn comfortzone door, als student aan de ’Lerarenopleiding Geschiedenis’, Engelse les te geven op een basisschool. En daar blijft het niet bij: ik communiceer met de leerlingen in het Spaans. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik de Spaanse taal nog lang niet machtig ben, al krijg ik wel veel complimenten van de docenten. Zij vinden mijn beheersing van de Spaanse taal ‘best goed’ en in vergelijking met de allereerste week zelfs ‘uitstekend’. Ik ben een snelle leerling, volgens hen.

Waar Winny en ik in de eerste twee weken nog gezamenlijk lesgaven aan de verschillende klassen, heb ik sinds deze week mijn eigen klassen. Ik geef Engelse les aan groep 4, groep 6 en groep 7. Daarnaast geef ik ook Engelse les aan de docenten. Niet aan alle docenten, maar aan de docenten die al enige kennis hebben van de Engelse taal. De echte ‘beginners’ (de docenten die dus geen woord Engels spreken) neemt Winny voor haar rekening.
Met de leerlingen ben ik écht begonnen bij de basis. Denk hierbij aan: nummers, dieren, het alfabet, dagen van de week en maanden van het jaar. Dit natuurlijk in een héél rustig tempo met veel herhaling. Een nieuwe taal leer je namelijk niet in twee weken, maar daar gaat simpelweg een lange tijd overheen. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld drie jaar Franse les gehad, maar kan ik er nog steeds helemaal niks van. Ik hoop in ieder geval in de maanden dat ik hier ben een goede basis te kunnen leggen, waarvan mogelijke nieuwe studenten die naar Nicaragua vertrekken kunnen profiteren.
Met de docenten ga ik dieper inzoomen op de Engelse werkwoorden, zowel de tegenwoordige als verleden tijd. Hier is door de docenten specifiek naar gevraagd.

Natuurlijk heb ik sinds mijn vorige blog, ook weer enkele hoofdstukken kunnen toevoegen aan mijn ‘zoektocht naar het paradijs’.
Zo ben ik samen met Winny naar de boulevard van Managua geweest, het enige mooie (en daarom ook toeristische) stukje van de hoofdstad. Ook zijn Winny en ik, samen met onze Nederlandse contactpersoon Bart, naar ‘El Chocoyero’ geweest. Een fantastisch mooi natuurreservaat met twee watervallen, indrukwekkende bomen en vele dieren. Helaas hebben wij niet veel dieren mogen aanschouwen. De brulapen, waar wij ons zo op verheugd hadden, hebben we wel ontzettend veel lawaai horen maken. Ze zaten echter te ver weg om ze ook met eigen ogen te zien.

Aankomend weekend gaat mijn zoektocht weer verder. Ik ga dan met mijn Nicaraguaanse vriend naar ‘Laguna de Apoyo’. Check even het internet om te zien hoe mooi het daar is! Daarnaast komt volgende week mijn beste vriend vanuit Nederland op bezoek. Omdat ik eind volgende week vakantie krijg, ga ik ook met hem op rondreis door Nicaragua. Granada, San Juan del Sur en Isla de Ometepe zullen door ons bezocht gaan worden. Check ook deze drie plekken even op internet, zijn zeer de moeite waard! Dit was het voor nu..

Adios Amigos y Amigas!

  • 13 Maart 2016 - 08:21

    Kees-Jan:

    Hallo Jordy,
    Bedankt voor je leuke stukje! Ik ben wel jaloers op jouw kennis van het Spaans: bij mij wordt het alleen maar slechter en jij spreekt dadelijk vloeiend Spaans! En nu al voor de klas. Fantastisch! Jouw LIO wordt volgend jaar een eitje! ;-)
    Veel plezier als toerist, heel goed dat je zo goed het land en omgeving leert kennen!
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy

Derdejaars Geschiedenis-student aan de Hogeschool van Arnhem & Nijmegen (HAN).

Actief sinds 21 Dec. 2015
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 15029

Voorgaande reizen:

15 Februari 2016 - 15 Juni 2016

Jordy in Nicaragua

Landen bezocht: