Semana Santa - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Jordy Verheijen - WaarBenJij.nu Semana Santa - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Jordy Verheijen - WaarBenJij.nu

Semana Santa

Door: Jordy Verheijen

Blijf op de hoogte en volg Jordy

30 Maart 2016 | Nicaragua, Managua

Semana Santa, vrij vertaald de ‘Goede Week’. De week voor Pasen. Een week die in alle Spaanstalige landen ter wereld uitbundig gevierd wordt. Een week waarin de scholen gesloten zijn. Een week waarin ik dus kon gaan en staan waar ik wilde. En dat heb ik uiteraard niet nagelaten..

Samen met mijn goede vriend Marcin uit Nederland (niet uit Polen) ben ik zo’n tien dagen op rondreis geweest door Nicaragua. Een volgend hoofdstuk van mijn ‘zoektocht naar het paradijs’.
In deze blog zal ik aandacht besteden aan deze rondreis. Een rondreis die ons langs de mooie plaatsen Granada, San Juan del Sur en Isla de Ometepe heeft gebracht.

Granada
Granada wordt op verschillende internetpagina’s bestempeld als de mooiste stad van Centraal Amerika (met Antigua in Guatemala op een mooie tweede plek). De stad huisvest namelijk enkele prachtige, oude, koloniale gebouwen. Deze gebouwen bevinden zich allemaal in het centrum van de stad. Al lopende door het centrum lijkt het daarom alsof je je in een Openluchtmuseum bevindt. De gebouwen hebben allemaal een andere kleur en ademen allemaal de roerige historie van Granada uit. Als ik terug ben in Nederland zal ik met alle plezier deze roerige historie nader toelichten, in deze blog besteed ik er even geen aandacht aan.
Het ‘Openluchtmuseum-gevoel’ maakt dat de stad Granada ook erg populair is bij vele toeristen. Anders dan in Managua heb ik hier dan ook vele toeristen gezien en ontmoet. Twee van deze toeristen (backpackers) waren Danny en Amanda uit de Verenigde Staten. Een jongen en meisje, net zo oud als Marcin en ik. Wat ik bij onze eerste ontmoeting nooit gedacht had was dat deze twee Amerikanen aan het einde van onze rondreis goede vrienden van ons zouden zijn. Echter is dat wel het geval, het toeval was namelijk dat Danny en Amanda ook naar San Juan del Sur en naar Isla de Ometepe zouden reizen. De eerste ontmoeting in Granada was dus absoluut niet de laatste ontmoeting.
Laatste leuke feitje over Granada: op zondag 20 maart keken Marcin en ik samen, om kwart voor tien ’s morgens, in een klein barretje, naar PSV-AJAX. Uitslag: 0-2 (KAMPIOENUUHH!). Best leuk feitje, toch?

San Juan del Sur
San Juan del Sur is een stadje aan de Stille Oceaan. Het is een typisch surfersstadje: klein, weinig verkeer, strand, surfers, veel kroegjes en veel feest. Vooral van die laatste twee hebben Marcin en ik veel gezien in San Juan del Sur. Al hebben we ook mooie stranden bezocht en hebben we één van de grootste Christusbeelden ter wereld bezichtigd. Deze ‘Mirador del Christo de la Misericordia’ bevindt zich op een berg (flink wat inspanning vereist om die berg te beklimmen) en is één van de grootste Christusbeelden ter wereld. Alleen het alom bekende Christusbeeld in Rio de Janeiro is groter.
Nog even terugkomend op de kroegjes en het vele feesten: we hebben een heuse kroegentocht gedaan door San Juan del Sur. Samen met o.a. onze vrienden Danny en Amanda, maar ook verschillende Costa Ricanen, Canadezen, Duitsers, Engelsen, etc. hebben we (natuurlijk heel braaf) een biertje gedronken. Alhoewel, bij één van de vele kroegen die we bezochten, was het net alsof we ons in de film ‘American Pie’ bevonden. Dit keer dus geen Openluchtmuseum, maar een film. Verschillende feestbeesten doken met kleren en al een zwembad in, deden drankspelletjes die ik nu nog steeds niet begrijp, etc. Afijn, laat ik het er maar op houden dat het een mooie avond was. Net als dat San Juan del Sur een mooi surfersstadje is.

Isla de Ometepe
In Isla de Ometepe heb ik het paradijs gevonden. Zoals de naam al doet vermoeden is het een eiland en wat mij betreft een MUST GO voor iedereen die nog van plan is om naar Nicaragua te vertrekken. Huur dan meteen een scooter en verken het hele eiland! Het eiland is niet bepaald groot, de wegen zijn prima en er is bijna geen verkeer. Vanaf je scooter heb je altijd zicht op een of twee vulkanen, wat erg vet is om van zó dichtbij te zien. De mogelijkheid is er om deze vulkanen te beklimmen, maar in het kader van ‘we hebben vakantie’, hebben Marcin en ik dit niet gedaan. Achteraf hebben we daar wel een klein beetje spijt van. We zijn wél op drie andere bijzondere plekken geweest waarvan ‘Punta Jesus Maria’ de meest bijzondere was. Dit is een hele smalle zandbank in het meer van Granada (het grootste meer van Centraal Amerika waarin het eiland Ometepe zich bevindt) waarover je tot heel ver in het meer kunt wandelen. Soms lijkt het zelfs alsof je op het water loopt en dat is, met ook nog eens een fantastisch uitzicht op de vulkaan ‘Concepción’, écht een hele vette ervaring.

Rest mij nog te zeggen dat ik het erg tof vind om zoveel reacties te ontvangen op mijn blogs. Ik vind het leuk dat veel mensen in Nederland zich interesseren voor hetgeen dat ik hier in Nicaragua meemaak. De foto’s van de rondreis met Marcin zal ik binnenkort op Facebook plaatsen en niet toevoegen aan deze blog. Dit zal ik echter pas doen ná komende zaterdag, dan hebben Marcin en ik namelijk ook nog de stad Leon bezocht. Hier zullen we morgen naartoe reizen.

Adios Amigos y Amigas!

  • 30 Maart 2016 - 20:23

    Petra :

    Lieve Jordy,

    Wat een geweldige vakantie hebben jullie gehad. Super hoor. Ik ben heel benieuwd naar je foto's. Gezellig dat jullie internationale vrienden hebben ontmoet en samen erop uit zijn getrokken en gefeest hebben.
    Veel plezier de komende dagen. IK ben benieuwd wat jullie nu nog gaan beleven.

    Lieve groet, Petra

  • 30 Maart 2016 - 20:24

    Peter:

    Ha Jordy en Marcin,
    Wat moeten wij hier in nederland nu op zeggen?
    Jullie genieten van alles wie je ontmoet, wat je ziet, wat je meemaakt en weet ik wat allemaal.
    Er zullen veel foto's gemaakt worden maar niets is mooier dan het zelf gezien en meegemaakt
    te hebben. Dus vooral genieten en de indrukken en ervaringen in jullie hersens laten
    branden!!
    Veel plezier nog!!!

  • 30 Maart 2016 - 20:32

    Wim:

    Eeeeehhh...hadden ze in de American Pie-films kleren aan? Dat moet ik dan hebben gemist

  • 31 Maart 2016 - 00:00

    Paulien Brauer:

    Geweldig om te lezen wat jullie allemaal samen beleven. Dit is weer een rijke ervaring in jullie leven. Geniet er samen No g maarvan. Groetjes Paulien en Victor.

  • 31 Maart 2016 - 12:09

    Kees-Jan:

    Tsja, ik kan niets meer toevoegen aan alle commentaren die hier boven staan! Goed gedaan: je haalt eruit wat je kunt!
    Ik had net een gesprek met 2 tweedejaars biologie: zij komen volgend jaar naar Nicaragua! Ze zullen binnenkort contact met jullie opnemen. Ze heten Ziandra en Rik. Het zou fijn zijn, wanneer jullie met hen afspreken wat zij volgend jaar van jullie kunnen voortzetten. Maar dat heeft nog even tijd...
    Groetjes!
    Kees-Jan

  • 31 Maart 2016 - 22:57

    Erik:

    Klinkt herkenbaar Jordy! Geniet er nog van!

  • 02 April 2016 - 14:13

    Jan Hein Hoftijzer:

    Hoi Jordy,
    Nu ik dit lees ben je al weer op school begonnen.
    Je geniet er inderdaad van en dat is prima. Vergeet echter niet dat je heel bevoorrecht bent. De meeste Nicaraguanen in de wijk waar je werkt zijn nog nooit buiten de stad Managua geweest. Succes met school en je werk.
    Groetjes, Jan Hein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy

Derdejaars Geschiedenis-student aan de Hogeschool van Arnhem & Nijmegen (HAN).

Actief sinds 21 Dec. 2015
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 15068

Voorgaande reizen:

15 Februari 2016 - 15 Juni 2016

Jordy in Nicaragua

Landen bezocht: