Zoektocht naar het Paradijs - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Jordy Verheijen - WaarBenJij.nu Zoektocht naar het Paradijs - Reisverslag uit Managua, Nicaragua van Jordy Verheijen - WaarBenJij.nu

Zoektocht naar het Paradijs

Door: Jordy Verheijen

Blijf op de hoogte en volg Jordy

28 Februari 2016 | Nicaragua, Managua

Voordat ik naar Nicaragua afreisde heb ik mij uitgebreid ingelezen over hetgeen dat het land te bieden heeft. Daarnaast heb ik ook mijn voorgangers gevraagd over wat ik verwachten kon van mijn werkzaamheden hier. Of de informatie die dit mij vooraf heeft opgeleverd klopt met de door mij ervaren werkelijkheid is voor mij nog een groot vraagteken.

Zo wordt Nicaragua op het internet veelal omschreven als een onontdekt paradijs. Dat paradijs is in ieder geval niet Managua, de (hoofd)stad waar ik woon. Managua is een immens grote, onoverzichtelijke stad. Het verkeer is een chaos en bezienswaardigheden heeft de stad amper. Toeristen zijn daarom ook in geen velden of wegen te bekennen. De Nicaraguanen zelf geven de toeristen in deze gelijk, ook uit hun mond valt op te maken dat Managua onder de Nicaraguaanse bevolking niet bijster populair is.
Een mooie stad is Managua dus niet, een grote leerschool daarentegen wel. Ik word in Managua ondergedompeld in de Nicaraguaanse cultuur. Een cultuur die echt in alles verschilt van de Nederlandse cultuur. Dit maakt Managua nu al een ervaring die ik nooit meer vergeten zal.

In mijn zoektocht naar het, door internet, beloofde paradijs heb ik gelukkig hulp gekregen. Ik heb mijn eerste Nicaraguaanse vriend gemaakt. Het mooie is dat deze Nicaraguaanse jongen (Fidel is de naam) mij heel graag wegwijs maakt in Nicaragua. En mij, met alle plezier, de mooie delen van Nicaragua wil laten zien. Gisteren is hij hiermee begonnen, de stad Masaya en het dorpje Diria stonden als eerste op het programma.

De stad Masaya voelt aan als een dorp. Heel vredelievend en twintig keer rustiger dan de hoofdstad Managua. Masaya staat bekend om haar grote markt, een markt waar allemaal handwerk verkocht wordt. Het is DE plek om souvenirtjes te kopen, iets wat ik dan ook gedaan heb. Verder hebben een tijd doorgebracht in het centrale park van Masaya. Een park met voor ieder wat wils: terrasjes, speeltuinen, kunst en (piano)muziek.

In het dorpje Diria heb ik kennisgemaakt met de familie van Fidel. Gastvrije mensen met goede kookkunsten. Daarnaast heeft de familie één passie: hanengevechten. In de tuin liepen zo’n vijftien hanen rond, stuk voor stuk erg breed. De hanen worden gebruikt bij hanengevechten, iets dat héél populair is onder de Nicaraguaanse bevolking. Een haan zo sterk als Mohammed Ali, kan daarbij ook ontzettend veel geld opleveren. Ik heb twee hanengevechten gezien en ik vond vooral de beleving van zo’n gevecht door de mensen mooi. Het is te vergelijken met hoe ik een wedstrijd van AJAX beleef..

Buiten mijn zoektocht naar het paradijs, geef ik doordeweeks ook Engelse les op het Colegio Maaswaal. Dit doe ik samen met mijn reisgenootje Winny. In mijn volgende blog zal ik hier wat meer aandacht aan besteden. Voor nu..

Adios Amigos y Amigas!

  • 28 Februari 2016 - 20:45

    Kees-Jan:

    Ajax heeft vandaag gewonnen van Utrecht. Jammer he? ;-) gelukkig heeft Feyenoord ook weer eens gewonnen en staat meteen derde!
    Leuk dat je zo snel al een vriend gevonden hebt die je het land laat zien! Was Winny ook meegegaan?
    Ben benieuwd naar je verhalen volgende week over je school.
    Groetjes,

    Kees-Jan

  • 28 Februari 2016 - 20:49

    Mieke:

    Wat leuk om je blogs te lezen, allemaal heel herkenbaar! Veel succes daar en geniet ervan!

    Groetjes, Mieke

  • 28 Februari 2016 - 20:50

    Jordy Verheijen:

    Gewonnen van AZ, bedoel je ;-). Het komt hier live op televisie, dus ik heb het vanzelfsprekend gezien!

    Nope, Winny is met een lerares van de school ergens anders heen geweest. Zal ze ongetwijfeld nog wel over gaan schrijven in de komende dagen..

  • 28 Februari 2016 - 21:30

    Petra:

    Wat een mooie ervaringen doe je op. Wat leuk dat Fidel er met jou op uittrekt, zo leer je het land en hun gewoontes echt kennen. Ik kan me voorstellen hoe je een hanengevecht hebt beleefd. Heeft de goede gewonnen??? Haha...
    Ik ben heel benieuwd naar je schoolervaringen. Kijk uit naar je volgende verslag.
    Liefs Petra

  • 28 Februari 2016 - 21:34

    Peter:

    Prachtig om te horen en te zien hoe het met je gaat Jordy!
    Geniet ervan!

  • 29 Februari 2016 - 14:07

    Merel Kramer:

    Leuk om te lezen Jordy! Gaaf dat je echt met een local op stap gaat, dan zie je toch andere dingen. Ben benieuwd naar je volgende blog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jordy

Derdejaars Geschiedenis-student aan de Hogeschool van Arnhem & Nijmegen (HAN).

Actief sinds 21 Dec. 2015
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 15020

Voorgaande reizen:

15 Februari 2016 - 15 Juni 2016

Jordy in Nicaragua

Landen bezocht: